Betaler du med kort eller kontant? Ingen av delene.

I kurset Arne Krokan holder i dig2021 bereter han temaet kunstig intelligens. Spekteret for teamet er bredt, og det har sine fordeler og ulemper. Hva er egentlig kunstig intelligens? Hva gjør kunstig intelligents? På hvilken måte vil kunstig intelligens påvirke måten vi handler på i fremtiden, er spørsmålet Arne Krokan spør oss.

Hva er kunstig intelligens?

I Artikkelen «Tre ting du må vite om kunstig intelligens (Al)», forklarer de Al med at det er en teori og utviklingen av datasystemer som vanligvis krever menneskelig intelligens. Deres forklaring er enkel å forstå, og det første jeg tenker på når jeg leser forklaringen er Chatbot. Chat-tjenester styrt av roboter og kunstig intelligens som er konstruert for å besvare spørsmål kunder har til bedrifter og  dens tjenester. Kunstig intelligens eller Al er den nye menneskehjernen, den er laget for å ta over enkelte oppgaver innen bedrifter og tjenester, for å spare både tid og penger.

De siste ti årene har kunstig intelligens blitt mer og mer brukt i store bedrifter. Økt datakraft med kraftigere prosessorer, big data, internett, skytjenester og nye algoritmer innen maskinlære, er alle viktige katalysatorer for revolusjonen innen kunstig intelligens. Det kan sies at Al kom for å hjelpe menneskeheten, siden mennesker ble skapt med feil og mangler, og med Al vil vi kunne unngå disse feilene og manglene.

Bilderesultat for kunstig intelligens

Dagens effektive metoder å handle

Hvordan vi handler i dag er enklere enn den noen gang har vært tidligere. Vi har utallige betalingsmuligheter, hvor det nyeste er cardless betaling. Dette er en tjeneste som gjør det mulig å bruke enten mobilen eller en smartklokke som bankkort. Samtidig er det andre tjenester som gjør det mulig å sitte hjemme i sofaen og handle alt en trenger, og en kan velge hvordan en vil betale; enten betale hele summen, eller velge og dele det opp over tid som en nedbetaling. Hvordan vil utviklingen innen handle påvirke oss i fremtiden?

Kinas handels metode

Fremtidig handel vil bli en annen opplevelse. I mange steder i Kina har de ikke kort, eller smarttelefoner som betaler for dem, det er deres ansikt.  De kan gå inn i en butikk plukke ut ulike varer, som kamera rundt i butikkene tar opp og legger inn at du har tatt de. Det øyeblikket man skal betaler forlater man butikken uten å stoppe for å betale. Deres ansikt er lagret og penger vil bli trukket ut av din konto til den butikken.  Dette er en realitet som finnes og fremtiden vil mulig vare i bruk andre steder i verden.

Bilderesultat for kina shopping ansiktsgjenkjenning

Hvordan vil kunstig intelligens påvirke oss i femtiden?

I løpet av tiden vi har hatt smarttelefoner, kan en merke at den følger med på hva vi søker på og legger til annonser som tilknyttet søkeordene våre. Annonser er et annonsesystem som gir bedrifter og tjenester muligheter til å knytte annonser opp med søkeord, som gjør det enklere for bedrifter og tjenester å komme ut til de aktuelle kundene. F.eks; du søker etter forskjellige Tv-er, men klarer ikke å bestemme deg, du går ut av søket og scroller på Facebook, plutselig dukker det opp mange annonser på tilbud rundt de Tv-ene du så på. Dette er hvordan den morderne markedsføringen fungerer. Basert på hvordan kunstig intelligens fungerer og blir brukt, har markedsførere mer informasjon om sine kunder, og dette gir de muligheter til å gi mer målrettet tilbud ut mot den enkelte kunde. Det mange ikke vet er at produktene som blir reklamert for, ofte kommer fra de største aktørene. Selskapene som står bak disse virtuelle assistentene, Amazon, Apple og Google, etc, promoterer alltid sine egne produkter før andre merkevarer. Dersom en ønsker å kjøpe ny tv, og spør Alexa, Amazon sin virtuelle assistent, vil Alexa vise deg Amazon sine egne lyspærer før en eventuell TV. Dette understreker virkeligheten av å ha et mellomledd i kjøpsprosessen som ikke har en forutbestemt lojalitet.

Det er klart at kunstig intelligens vil være en stor pengemaskin for næringslivet i fremtiden. Utviklingen innen kunstig intelligens  vil gjøre hverdagen mer effektivt, vi har programmer som jobber ti ganger raskere en et mennesker, men det vil ikke bare gi positive. Som nevnt tidligere i teksten vil marked har utrolig mye informasjon om deg, og det er ikke bare selskaper som får tilgang til disse dataene, det er myndigheten, politikere osv.  resultater. Kunstig intelligens i fremtiden vil forandre kjøpepressene. I fremtiden vil forholdet mellom selger og kjøper forandres, behovet om lojalitet og trygghet vil funger på andre måter. Kunden ønsker å velge produkter selv eller å føle at de har valgt det selv, og ikke i gåseøyne bli lurt til å ta med ekstra og unødvendige produkter som en selger anbefaler for å få mer salg.

Det er ulike veier kunstig intelligens kan ta oss, hvordan veien blir vil være opp til meg og andre som jobber for å forså digital markedsføring.

Kilder:

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/articles/tre-ting-vite-kunstig-intelligens-ai.html

Bilde CC:https://www.google.com/search?q=kunstig+intelligens&tbm=isch&sa=X&biw=1280&bih=632&dpr=1&ved=0ahUKEwis8Y3CoYjnAhXFepoKHcc_BnMQgowBCCkoAA#imgrc=ohoq6x2I5-1zlM: CC: kishore kumar

Bilde CC:https://no.technocracy.news/ansiktsgjenkjenning-i-butikkene-er-kj%C3%B8pere-klare-for-det/

-Hedda Wetter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *