Hva er Growth Hacking ?

Growth hacking er et paraplybegrep for strategier som baserer seg på vekst. Det er vanligvis brukt i sammenheng med oppstartsbedrifter som behøver stor vekst på kort tid med små budsjetter. Målet med growth hacking strategier er generelt å tilegne seg så mange brukere eller kunder som mulig, samtidig som man bruker så lite tid og ressurser som mulig.

I dette blogginnlegget skal jeg skrive om hva, hvordan og strategier bundet til growth hacking. Jeg tar utgangspunkt i Optinmonster.com sitt innlegg «What is: Growth Hacking».

Hva er en growth hacking?

En growth hacker er noen som bruker kreative, lavkostnadsstrategier for å hjelpe virksomheten å tilegne og beholde kunder. De som er involvert i et produkt eller en service, har en growth hacker.

Growth hackers har en tendens til å være obsessiv, nysgjerrige og analytiske:

  • Growth hackers fokuserer utelukkende på strategier relatert til virksomhetens vekst
  • De antyder, prioriterer og tester innovative vekststrategier.
  • De analyserer og tester for å se hva som fungerer.

En ideal growth hacker vet hvordan å sette vekst prioriteringer, identifisere kanaler for kundetilegning, suksessmåling og skala vekst.

Hvordan fungerer det ?

Hvordan dette fungerer er ved hver virksomhet er målet å finne ut grunnen for vekst, og se etter måter å få veksten til å fortsette med vilje. Det handler om å beholde mest mulig brukere som bruker produktene dine.

Mange oppstartsbedrifter bruker Dave McClures «pirate funnel» som en oppskrift på vekst. «Pirate funnel» består av akronymet «AARRR» som står for:

  • Acquisition: Hvordan finner brukerne deg?
  • Activation: Har de en god første erfaring med ditt produkt?
  • Rentention: Kommer de tilbake?
  • Revenue: Hvordan tjener du penger?
  • Referal: Forteller de om produktet ditt til andre?

Bevisstgjøring er en sentral del av veksten, men det store poenget er å få trafikk og besøkende, til brukere og beholde disse brukerne.

Hvordan starte med Growth Hacking

Det første man må ha når man skal starte med Growth Hacking er en tjeneste eller produkt. Det er viktig å vite om det er et marked for det produktet du har, er det noe som vil selge? Når man skal finne ut om det er et marked for deres produkt er det lurt å samle inn data som målgrupper, hva folk liker.

Oppdater produktet ditt med jevne mellomrom, og fortsett med å høre på tilbakemeldinger fra kunder slik at du alltid vet om du er på rett vei.

Strategier for Growth Hacking

De fleste growth hacking strategier faller under tre hovedkategorier:

  • Content marketing
  • Product marketing
  • Reklame

Content marketing

Typiske content makreting aktiviteter inkluderer:

  • Starte en blogg og dele verdifullt innhold som flere vil dele
  • Gjesteblogging
  • Lage sosiale medieinnhold
  • Skrive e-bøker
  • Lage podcast
  • Holde webinar
  • Ha konkurranser og giveaways
  • Få bloggere til å gi produktet ditt en anmeldelse
  • Bli med i relevante forum og grupper
  • Influenser markedsføring
  • Bruke epostmarkedsføring til å bygge sterkere relasjon med brukerne
  • Forbedre innholdssynlighet med SEO
  • Få produktene ut i relevante markedsplasser og nettsider

Product marketing

Product marketing inkluderer teknikker for å gjøre produktet ditt mer tiltrekkende, og bygge en brukerbase. Product marketing inkluderer:

  • Utnytte frykten for å gå glipp av noe (FOMO) ved å bruke et registreringssystem som bare er tilgjengelig for de med invitasjon.
  • Følge brukerens bruksprosess og gjøre den bedre. Man kan for eksempel tilby belønninger for bruk eller kjøp.
  • Tilby incentiver for å dele produktet med venner og kjente som gagner både den nåværende og den nye brukeren.
  • Affiliate marketing, som også vil bruke content marketing vekststrategier.

Growth hackers kan også bruke social adverticing og pay per click (PPC) for å promotere deres produkter eller tjenester.

Kilder

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *